lördag 24 april 2010

Det vore väl

att ljuga att säga att jag mår bra, men jag ser en ljusning i alla fall.

Jag har funderat mycket under detta snart ett år som jag varit sjuk och hemma. Både på gott och ont....mycket har varit väldigt svart.

I hela mitt liv, har jag varit beroende av vad andra tyckt om mig. Jag har haft en enorm önskan om att alla skulle tycka att jag var bra. Jag har vänt ut och in på mig själv, böjt ryggen för att vara andra till lags. Detta på stor bekostnad av mig och min familj. Vissa har inte ens varit värda all denna uppmärksamhet och ansträngning. Så idag väljer jag dom som kan ge mig energi och äkthet, alla andra sållas bort utan ånger.

Vad jag också är glad över är att jag nu vet att lyckan inte bor i materiella ting. Jag blir inte lyckligare av ett nytt hus, ett renoverat kök eller dyr bil. Man kan inte köpa lyckan för pengar, den blir väldigt kortvarig då och med ett större och större behov.

Och varför snegla på andra, vad har dom som inte du har?! Det viktiga är att vårda sitt eget. Dom har också problem, tror mig. Mer eller mindre stora. En del är kanske så blinda att dom inte ser sina problem eller så väljer dom att blunda för att livet blir enklare så.

Vad vet jag! Det jag vet är att jag är lyckligt lottad, välsignad med fem fantastiska barn och en man som skulle gå genom eld för mig...(vilket han redan gjort många gånger). Vad mer kan jag önska mig? Absolut ingenting.

13 kommentarer:

Så som livet är sa...

Jag blir så glad när jag läser dina kloka rader. Känner ju igen mig själv. Men... Det är inte lätt att vända på det där på en gång tror jag. Lite i taget. Men det är så sant. Så kort tid Vi lever här egentligen. Då är väl varenda ögonblick viktig. Att umgås med dem som är äkta och ger en energi. Det materiella är inte värt mycket, men jag tror det många ggr. Men lurar mig själv varenda gång. Du är klok! Jag hejar på dig!

Therese sa...

Tack söta du! Jag är tyvärr inte riktig där ännu, men jag vet vad som är viktigt för mig och nu gäller det bara att försöka leva så.♥

Åsa W sa...

Du är klok, värdefull och vacker vännen - glöm aldrig det! Kramar och tankar från mig

Fröken Blund sa...

att veta vad som är viktigt. att sålla bort resten, vänligt men bestämt.
det låter som en finfin början, om du frågar mig.
HF friendo!//eva

havtorndesign sa...

Oj, vad jag gillar att läsa dina rader!!

Anonym sa...

Jag känner igen mig precis i det du skriver!
Tänk att det behövdes en rejäl livskris för att jag skulle förstå sådana viktiga saker som t.ex. att sätta mig själv i första rummet, bara acceptera mig för den människa jag faktiskt är, lära mig säga nej mm.
Och det materialistiska...som jag har ältat det under det senaste året. Vad fasen är prylar värda när man inte ens har hälsan och mår bra i sig själv!?

Läste en bra bok som heter Kvartslivskrisen (som jag varmt kan rekommendera) som handlar just om att vi ska finna originalen i oss själva, och inte kopiera varandras liv som vi gör idag (och som gör att vi mår så dåligt). Dagligen möter jag "kopior" bland mina vänner; de ska ha likadana fondväggar, hus, barn mm som alla andra har... suck! Undra hur bra de mår?

Tack för att du delar med dig av dina kloka tankar! Hoppas att du börjar må bättre!

Varmaste hälsningar L

Therese sa...

Åsa - tack detsamma.♥
Eva!! - åh vad jag blir glad för ditt namn, nu känns det som om vi känner varandra på riktigt.♥
Kicki - finaste bloggvän. Jag är så glad att jag hittat dig.♥
L - tack för dina fina ord, det värmer i mitt sargade hjärta. och tack för boktipser, den ska få ingå i min stora samling av finna dig själv Therese.♥
Kram till er alla.♥♥♥

sara sa...

så sant. fint du skrivet. Sara

Eva Götharson sa...

Du är så klok min vän! Ser fram emot att få träffa dig i morgon! Kramar

Hanna Westergren sa...

Jag tycker du är klok och försöker lära mig en hel del av dig. <3

Therese sa...

tack mina sötnosar, man lär så länge man lever. Eva jag längtar.

Anna ser dej sa...

Så bra det är att starta där. I var man är. Vad som varit viktigt, försöka se varför, börja jobba för att bryta det. Det gör du. Det är bra, du är i din resa, på väg. Och du beskriver det som vanligt så starkt, öppnar dörren. Du är en modig kvinna. En kvinna som reser. En kvinna som kommer finna det du söker, låt det ta den tid det behöver. Kram till dig på vägen!

Therese sa...

Tack söta Anna, ja jag försöker verkligen och någon gång ska jag hitta rätta vägen.♥