söndag 28 februari 2010

Hur mår jag nu då?

Jo tack, jag mår lite bättre..medicinen har kickat in och just nu ligger jag i ett jämnt läge. Jag har som uppgift att föra stämningslägesdagbok ( långt och krångligt ord) och när man följer den så är ser jag ganska "normal ut".

Det värsta är att jag går och väntar på smällen, jag kan inte riktigt acceptera att jag mår bra utan är rädd att jag snart är där igen.

Jag fick ett brev från en älskad vän som finns alldeles för långt bort, en klok vän som jag har saknat. Hennes brev berörde mig djupt i hjärtat och där fanns en slags lösning något som hon tagit till sig och meningen löd så här..

"Jag funderar på rädslan för ensamhet och tänker att något som stärkt mig är meditation och kundalinyoga. De hjälper mig att älska mig, vilket ju i sin tur hjälper mig att vara xxxx utan att vara någons. Alla runt mig blir en bonus och en tillgång istället för livlinor".

Denna mening blev en slags sanning för mig, tänk om jag kan lära mig att tycka om mig själv för den jag är utan att vara någons... Åh min älskade, kloka vän du vet inte hur mycket de orden betyder för mig. Precis vad jag behöver.. konkreta ord inte en massa svammel.

Med dessa ord och med alla era underbara kommenterar ska jag peppa mig själv att jag är bra, att jag inte behöver vara någon annan för att världen ska tycka om mig..

och inte vara rädd över att jag kanske ska hamna i svarta hålet igen, för där hör jag inte hemma.

14 kommentarer:

Julia sa...

Du är bra vännen! och fin! och klok. Det har jag tyckt hela tiden. Du måste tro på dig själv. Då klarar man allt och lite till. :) Jag gillar dig precis som du är. Puss

Så som livet är sa...

Ögonen säger så mycket!!! Någonstans ser jag att det finns glädje, äkta sådan. Känner igen mig i det du skriver : När kommer smällen??? När jag är glad blir jag så " himla" glad.När jag blir ledsen blir jag så " himla" ledsen. Jag kämpar med att finna balansen... Men när det gäller glädje vill jag vara sådär "himla" glad. Men har märkt att efter en sådan rusning kommer en alltför brant nerförsbacke. Så nästa gånga jag blir glad...är jag lite rädd...ja, rädd för nerförsbacken. Men jag vill jämt vara GLAD!!! Healing...meditation...jag försöker med det. Inte lätt... Men kommit fram till att tystnaden och lugnet runt omkring mig i stora mängder gör att jag får chansen att " prata " med mig själv.Kanske det ändå är en sorts meditation. Har nog allid velat ha passion på hög nivå i livet med " rusning" i alla lägen... Men det bränner, bäner sönder och till slut komer tröttheten. Vad jag jag då??? Hitta BALANSEN. Men känns så jä.la tråkigt! Kanske en kurs i Mindfulness kan vara något... Kanske man MÅSTE lära sig at vara just här och nu för att må bra just här och nu. Har varit på gång att anmäla mig , men sean tänkt att: Ah, vad tåkigt! Men ändå kanske det är det VIKTIGASTE! Blir varm när jag ser dina "glitriga, varma ögon"! "HOPP"...

havtorndesign sa...

Härligt att höra! Ta en dag i sänder! Njut av att du mår bra idag.

Hanna Westergren sa...

Nej, där i det mörka hör du inte hemma. Underbart att du är bättre, en bit i taget, så är du till sist ute ur tunneln. Jag lovar! Mycket jobb, men du klarar det! <3

Anna sa...

Åh Therese! Vad glad jag blir när jag ser bilden på dig. För ögonen glittrar och det är äkta glädje i ditt ansikte. Fortsätt så! Du duger. Du är bra. Du är den allra bästa mamman till dina barn för du är DERAS mamma. Jag har inte hunnit läsa din blogg på ett tag men jag har tänkt på dig massor och blev så glad nu när jag gick in här. Keep up the good work!/Anna, rakt över gatan ;-)

Eva Götharson sa...

Hej vännen!

Kan bara hålla med om alla fina ord som övriga har skrivit om dig!Härligt att se en bild av dig och höra att du mår bättre! Underbart!

Kramar

mammaxtre sa...

Stanna i nuet utan att fundera på morgondagen är vad du skal lära dig (jag vet inte hur man gör dock). Tror att det finns en rad olika kloka och läsvärda böcker om just konsten att stanna i nuet.

Tiden är nu.

Therese sa...

Jag känner mig rik på alla fina kommentarer som ni lämnar. Det betyder mer än jag kan förklara, så tusen tack.♥
Ja, att stanna i nuet är nog lösningen men ack så svårt. Har en cd skiva med övningar i Mindfulness och en hel del böcker. Jag försöker varje dag och en enkel övning är att diska ett glas, rent eller smutsigt och bara koncentrera sig på glaset och hur man diskar. Testa och se hur svårt det är att fokusera på något som borde vara enkelt, men tankarna kommer att flyta iväg...och då är det bara att fokusera igen.
Kram på er.♥

Krickelin sa...

Vad fin du är. Bra tankar också. :) Heja dig.

sara sa...

vad mycket som hänt sedan jag hälsade på hos dig. Livet är satantamig inte lätt. jag känner igen så mycket. Fina människa.

Therese sa...

tack Sara, nej du har så rätt, livet är ingen dans på rosor.♥

hanna-happenings sa...

Hej där modiga kvinna!
Jag vill skriva så mycket här... har läst Dina inlägg en bit tillbaka.
Du lyser på Dina troll nu, då spricker dom ett efter ett. Sluta att lyssna på dom, trollen alltså, dom har fel och det vet dom!

Lyssna bara på de Goda. Du är inte ensam, Du har ett enormt ljus runt Dig, i Dig. Det syns här på bloggen och man ser det när man ser Dig!

Försök att jorda Dig varje dag; promenera under träd, duscha eller plantera om krukväxterna, ät havregrynsgröt till frukost... Du kan säkert komma på fler saker som kan hjälpa.
Var i stunden och låt även tankarna vara med i stunden "jag viker tvätt" "jag ser ett vackert löv" "jag diskar ett glas" "VI behöver mig"

Du kommer att klara detta Therese, Du är på väldigt GOD väg även om Du kanske inte alltid ser det själv. Go girl! :)

Tack för att Du tittade in på min blogg.

Therese sa...

Tusen tack söta Hanna. Detta fantastiska forum! Där man möter nya människor man inte känner eller dömer, tänk om livet kunde vara lite mera så.♥

anna sa...

vad skönt att höra. glad för din skull. och så ser du helt strålande ut!