fredag 12 februari 2010

Fem minuter

i taget är vad min psykolog säger att jag ska fokusera på...det låter inte så jobbigt men det är det. Min hjärna går på högvarv, fastän den är seg som kola.

Det är vetenskapligt bevisat att hippocamus delen av hjärnan som minns krymper vid stress och depressioner. Hjärncellerna dör. Jag har ofta problem med att hitta ord, byter ut dom mot andra, jag kör vilse fastän jag vet vägen och kommer aldrig ihåg vad mitt eget barn som står framför mig heter.

Kanske är det en effekt av att mina hjärnceller har dött, eller kanske bara för att jag börjar bli gammal! Vad har jag då för diagnos, ja det är ju inte fastställt ännu men man tror att antingen är jag manodepressiv eller har jag något som heter Bordeline personlighetsstörning (BPS).
Själv tycker jag efter att har dränkt mig i litteratur kring dessa två diagnoser att det är BPS. Jag kännetecknar alla de nio kriterier som ställer diagnosen BPS, skrämmande men samtidigt ett svar på alla frågentecken över hur jag under årens lopp har mått och betett mig.

Detta inlägg var inte menat att bli så tungt som de tre andra, utan jag visar det lilla fyndet jag gjorde i onsdags. En byrå för 20 kr på Röda korset... Jag går gärna inte utanför min dörr nu när jag mår så här dåligt. Men mina läkare säger att jag måste för att inte bli helt isolerad från omvärlden. Så Röda Korset blev det.

14 kommentarer:

Krickelin sa...

Himla fint fynd. Jag drar också till Röda Korset själv med Otto när jag inte orkar med annat. Heja dig.

Therese sa...

ja, där är stillsamt och bara en massa härligt gamla människor...♥

Eva Götharson sa...

Den är jättefin och ett riktigt fynd! Vad får man annars för de pengarna?

Therese sa...

Nej precis som Otto sa: -Va kostar den bara 20 spänn, det skulle jag kunna ha råd med...

Madde sa...

Hej!
jag läser din blogg ofta...men är dålig på att kommentera. Hoppas du mår bättre snart! Jag har en kompis med Borderline...om du vill får du gärna hennes mailadress. Hon är bra att prata med.
Kram Madde i Eslöv

Therese sa...

Tack Madde vad gullig du är. I dagsläget orkar jag inte ta kontakt men kanske längre fram. Ha en härlig helg.♥

Julia sa...

Vad fin! och fredagspuss!

Therese sa...

Tack söta Julia, och puss tillbaks.♥

Så som livet är sa...

I love it!!! blir lite lycklig av att läsa detta. och se denna sa lilla oskyldiga vita... nästan som ett oskrivet blad...Tänk om jag var det nu.. Vad mycket jag skulle gjort "rätt".

Therese sa...

Åse.♥

havtorndesign sa...

Myrorna, Röda korset etc kan vara ganska goa oaser med gamla damer som vill alla väl. Det plus att man kan göra fina fynd som din byrå gör turen värd. Ta väl hand om dig!

Therese sa...

Tack fina du.♥

mammaxtre sa...

Stressen har förstört en hel del för mig och mitt minne. Ändå fortsätter jag med att stressa som en galning, varför kan man undra...

5 minuters principen låter som ett bra upplägg tycker jag.

Sköt om dig

Lotta O-A sa...

ja du det där minnet är gräsligt,fortfarande efter 7 år så minnet och fokus ibland nästintill obefintligt och det är alltid när jag mår sämre igen och är stressad. Att få en diagnos,ja, när man väl har fått den så får man panik fast man önskat att ett namn skulle göra att det blir lättare att förstå alla varför.. en slags plattform men det är inte så enkelt,vi kämpar varje dag och timme efter att sonen(A) fått diagnos...ett steg fram och alldeles för många bakåt.../Lotta