onsdag 17 februari 2010

Det svåraste

med min sjukdom är att hantera ångesten och rädslan över att bli ensam..att känna mig övergiven. Den känslan är så övermäktig att jag får panikångest och har svårt att andas.

Det känns som om jag är helt ensam i hela världen som att ni andra har någon slags hemlig klubb där jag inte får vara med. Om jag finge bestämma skulle jag aldrig vara ensam, men det fungerar ju naturligtvis inte så.

I min ensamhet och i känslan av att vara övergiven så kommer mina hjärnspöken. Idiotiska tankar som även jag vet är helt uppåt väggarna, men ju mer dom får fotfäste i min hjärna ju mer övertygad blir jag att dom är sanna.

Så till den milda grad att jag kan bli förstörd över det jag grubblar på, det tär och sliter och går ut över familjen . Stackars R kan komma hem från jobbet helt oanandes och där finns jag som är rabbiat över något min hjärna tänkt ut i min övergivna stund.

Jag vet att jag är näst intill omöjlig att leva med ibland och jag hyllar min hjälte som orkar, fast jag vet att orken tryter och det är inte långt till dörren stängs bakom honom. Trots detta fortsätter jag, jag kan inte sluta.

Den knäppa delen är för dominant, den tar överhand och övertygar mig om att hjärnspökena har rätt. Jag hoppas på att få rätt behandling, min sista utväg. Terapin har fått mig att inse att jag agerar fel när jag låter den sidan ta över, men jag måste få hjälp med att kunna kontrollera den..

Det är väldigt utlämnande det jag skriver och skrämmande, men nu när jag har börjat släppa min fasad måste allt raseras..

10 kommentarer:

Anonym sa...

Gumman, vet att det inte är mycket till hjälp men ett husdjur kan göra underverk. Med en hund är du aldrig ensam.
Många kramar

Eva Götharson sa...

Förstår känslan av utanförskap! Fast du är verkligen inte utanför i min värld :-). Du är väldigt viktig för mig! Kram <3

Hanna Westergren sa...

Ensamhet är det värsta jag också vet. Om 1,5 timme fylls mitt hem med ljud och liv och jag längtar ihjäl mig. <3

Så som livet är sa...

Jag har så mycket jag vill säga...

havtorndesign sa...

Ta en dag i sänder! Ställ rimliga krav på dig själv och fortsätt att vara ärlig. Ärlighet underlättar förståelse. Kram!

Therese sa...

Jag är så glad för all er feedback.♥

mammaxtre sa...

Ibland tror jag att det är nödvändigt att nå botten innan man reser sig igen. Du släpper fasaden, modiga du, för att kunna bli hel igen. Som den lekman jag är, tror jag att det kanske är så.

Ensam blir du aldrig. Det skulle jag inte tro. Din självkännedom är en viktig pussebit i att bli hel. Jag tror att du kommit långt.

Mycket "tror" i denna kommentar. Jag är inte utbildad, vidare känner jag inte dig. Därav ordet tror. Sluta aldrig TRO på dig själv.

Lotta Sultan sa...

du är modig. hoppas att du finner hjälp i detta. det gör du säkert!

Anonym sa...

Hej vännen! Vad du är stark och modig som berättar! Var riktigt, riktigt stolt över dig själv!!! Jag hoppas verkligen att du får den hjälp du behöver. Och glöm inte att efter regn kommer solsken:)
♥ till dig
/Petra

Lotta O-A sa...

Jag kan bara instämma i alla föregående inlägg,har också en massa jag skulle vilja säga men också vilja lyssna..Själv är jag mer en ensamvarg som njuter av vara ensam men det beror också på mina "hjärnspöken" som behöver vila från ljud och stök.Jag finns fortfarande.....