fredag 8 maj 2009

I väntan

på att min dator ska bli bra och att tid och inspiration ska infinna sig får ni här min favoritdikt av Hjalmar Gullberg att njuta av......

Kyssande vind

Han kom som en vind.
Vad bryr sig en vind om förbud?
Han kysste din kind,
han kysste allt blod till din hud.
Det borde ha stannat därvid
du var ju en annans,
blott lånad en kväll i syrenernas tid
och gullregnens månad.
Han kysste ditt öra, ditt hår.
Vad fäster en vind sig vid om han får?
På ögonen kysstes du blind.
Du ville, förstås ej alls i början
besvara hans trånad.
Men snart låg din arm om hans hals
i gullregnens månad.
Från din mun har han kysst det sista av motstånd som fanns.
Din mun ligger tyst med halvöppna läppar mot hans.
Det kommer en vind och går
och hela din världsbild rasar för en fläkt
från syrenernas vår och gullregnens klasar.

7 kommentarer:

smultron sa...

De tre sista raderna är finast! Fantastiska även för sig själva.

Tror att jag kikat in hos dig nån gång förut.

Ha en trevlig helg!

Therese sa...

Du är så välkommen åter, blev glad innan idag när jag hälsade på hos dig!♥

MammaLena sa...

Puss min vän!

Therese sa...

Puss tillbaks!♥

anna sa...

Det är min favoritdikt också, den är helt ljuvlig!

Krickelin sa...

Vacker dikt. Önskar dig en fin lördag Therese. Jag själv tror att jag måste ut och springa... det närmar sig varvet...;) kram

Therese sa...

Javisst är den underbar, lite bitterljuv! Lycka till Kristin! ♥