onsdag 1 april 2009

Jag


är inte religiös eller någon slags bohem, vilket är ett vanligt antagande från folk när jag berättar om hur många barn jag har och jag är inte heller så särskilt barnkär. Trots detta har jag satt fem barn till världen. Jag är heller inte annorlunda än någon annan även om jag längtar efter ett sjätte....För mig är detta en underbar gåva att få se dessa små människor växa upp och bli härliga individer med eget tänkande. Visst är det mera omständigt att ha fem barn jämfört med två, men det är ett val som jag har gjort och jag fixar det! Tv4 program Familjen Annorlunda har väckt debatt och många tycker att dessa familjer är lite tokiga, men dom liksom jag fixar detta med bravur och så länge man gör det...Vad är problemet!? Jag skulle aldrig hoppa på de människor som valt att inte skaffa barn inte heller de som har ett eller två barn, det är deras val! Det är väl ändå upp till var och en att bestämma hur många barn man vill ha! Så jag önskar att en del människor kunde sluta upp att döma och komma med gliringar om att "ska du befolka hela världen själv?" Jag vill varken behöva förklara mig eller försvara mig utan bara få titta på min lilla skara och känna en lyckokänsla i kroppen. Wow, detta har jag gjort! Jag är ingen debattmänniska men vissa saker berör mitt hjärta och detta är en sådan sak.....

25 kommentarer:

aicsw sa...

vilka fina barn du har.
jag tycker barn-debatten är intressant. att det överhuvudtaget finns något som anses "normalt" när det gäller barn bidrar ju till att en med mer eller mindre än 2,1 barn faller utanför det normala. det var ju ganska många som berättade för oss att barn mår bäst av att ha syskon när vi bara hade lovisa. och nu tror alla automatiskt att vi måste vara helnöjda när vi har en flicka och en pojke. precis som vi skulle vara mindre glada om alvin blivit en tjej. tokigt.
jag tycker du är fantastisk med dina fem underbara barn.
kram
anna

Eva Götharson sa...

Hej vännen!

Du är "rik" som har en så stor familj att omge dig med och det finns inget viktigare här i livet tycker jag. Och jag hade så gärna haft fler barn och mina familjeförhållanden hade gjort det möjligt. Och jag är förvisso kristen ( religiös det ordet har sådan negativ klang för mig ) men det styr inte min familjeplanering ;-).

Många kramar till dig och din härliga familj

MammaLena sa...

Du är rik och ska vara stolt över det. Skit i vad andra tycker, dom är väl bara avundsjuka! Kram

Therese sa...

Jag vet känner mig lyckligt lottad! Och Eva, religiös är som ett slags skällsord...jag tror också, men på mitt eget vis!
Anna, jag var också nöjd efter en flicka och en pojk men ödet ville annorlunda och jag berikades med några till så vem vet....
Lena, kan vara avundsjuka vem vet..jag vet bara att jag är nöjd!
Kramar till er alla!♥♥♥

Krickelin sa...

Jag tycker ingen familj ska kallas annorlunda om man har fler barn, inga barn, är skild, har bonusbarn, sladdisar mm. Alla väljer säkert det som passar dem bäst. Men det är kul att titta på programmet, jag tycker alla familjerna är så härliga och kärleksfulla.

Therese sa...

Helt rätt fru Krickelin-Krickelin! Hade varit kul att få veta ditt namn!♥
Kram

Krickelin sa...

Ja det är klart, Kristin är det. Ha en fin dag, här i Varberg skiner solen så jag tror vi får ta en promenad.

Therese sa...

Tack Kristin, vi har också strålande väder med 10 grader varmt. Måste dock stanna in och förbereda här hemma inför min resa imorgon. Men enligt rapporten är det 19 grader i München! Jippie jag ska till värmen!♥

Julia sa...

Gulliga du! man lever bara en gång. Det gäller att ta för sig och göra det man mår bra av. Dina ungar är underbara..du med! Puss på kinden och kram till dig du fina.

Therese sa...

Puss tillbaka och krya på dig. Jag hoppas att du kommer känna att mina tankar är hos dig!♥

our little love nest sa...

Lovely children!
~dee :)

Therese sa...

Thank you!♥

Johanna sa...

Tycker det är helt fantastiskt med fem barn. Så mycket lycka och kärlek under ett och samma tak.

Therese sa...

Tack Johanna, ja mycket av allt men framför allt av glädje och kärlek!♥

Ciara Brehony sa...

Oh I HEAR you Therese! I only(!) have four but it is amazing how people feel they have a right to judge you in a way they would never judge someone who, as you said, choose to have a smaller, or no, family!

The world needs more mindful, heart-full people that I know we are raising.

You are an inspiration!

(And yes I long for number five but I just can't do it!)

Anonym sa...

Åh, jag skulle verkligen gärna ha fler barn än de tre jag redan har. En till, säger jag men mannen säger nej "du kommer aldrig bli nöjd", "Efter den fjärde vill du ha en femte". "Och?!"

Ha en härlig resa!

trotsig sa...

Vilka fina barn, alldeles bedårande barn. Dina.

Jag har en förkärlek för stora familjer. Det är något speciellt, barnen blir självständiga och utvecklar sina personligheter till fullo. Jag kommer nog få en till, så småningom. Det hoppas jag.

Lyckliga Du!

essko sa...

Hej! Hittade hit via Julias blogg, när jag såg att ni bor i min favoritstad:). Fem barn, vilken rikedom! Tycker du resonerar vettigt. Folk tycker så mycket.

Ha en solig vår i fiiina staden!

SanKan sa...

Vilken underbar barnaskara :-)Verkar väldigt mysigt - önskar jag hade börjat barnmakeriet lite tidigare, så att man kunde hinna med några fler!

Hanna Westergren sa...

Människor är bara avundsjuka på att du vågar och klarar av så många barn. Grattis till fem härliga ungar som du ger en underbar uppväxt! Du har det andra inte ens vågar drömma om.

Charlotte Tollstén sa...

Att vara en kärleksfull förälder är det viktig tycker jag. Om man sen har 1 barn eller 5 spelar ju ingen roll. Om man är ensamstående eller 2 föräldrar. Hetro eller gay.
Kärlek är det som räknas...

Therese sa...

Tack alla söta ni för härliga kommentarer!♥

sara sa...

ni är fina!

Therese sa...

Tack Sara, vi tycker att vi är en fin familj!♥

anna sa...

Så himla bra sagt!